Porsche 911t

Porsche 911t

Een klassieke Porsche, na het zeggen van die twee woorden kan er al weinig meer fout gaan in oren van de liefhebber.

De Porsche 911t was het instapmodel van de 911 en was bedoelt als vervanger voor de Porsche 912. De 911t is gebouwd van 1967 tot 1973 en er zijn drie verschillende versie’s van geweest. De eerste versie vaTVGmedia-911t-Stickyn ’67 tot ’69 was uitgerust met 2.0L 6 cilinder boxer-motor die in geval van de 911t 81kW gaf aan de wielen. Hoewel officieel in ’69 de series B de A series opvolgde was de enige verandering van de 911 de wielbasis die iets groter werd (van 2211 naar 2268 mm) om ervoor te zorgen dat het nerveuze gedrag van de auto op topsnelheid tegen gegaan werd. In eind 1969 rolde de eerste C series van de band af in Zuffenhausen, deze generatie kreeg een grotere 2,2L 6 cilinder boxer-motor waardoor het vermogen van de 911t steeg naar 92kW verder veranderde er niks aan de looks van de 911t. vanaf eind 1971 reden de E en F series weg bij de fabriek, de wagens kregen een nog grotere 6 cilinder boxer-motor van 2,4l die voor 97kW zorgde voor de 911t, vooral door deze generatie werd duidelijk dat de 911t de instap Porsche was gezien het feit dat de grotere broers, de 911e en de 911s veel meer vermogen hadden en directe benzine injectie in plaat van carburateurs. Door de stijging in vermogen kreeg de nieuwe generatie 911 een nieuwe transmissie. Er zijn in totaal 38.333 Porsche 911t’s gebouwd.TVGmedia-911t-Tussen

De 911t waarin ik ben mee geweest is één van de 15082 gebouwde exemplaren van de 911t in 1971. Deze generatie met de 2,2L 6 cilinder boxer is een echte rijders auto. Alles is analoog, schakelen is echt schakelen en sturen is nog vakmanschap. In de auto zitten is zowel angstaanjagend als fantastisch want je wordt blootgesteld aan de elementen (door een aantal verouderde rubbers) en je hoort de motor achter je grommen, wat zo ontzettend lekker klinkt, een keer het geluid van de motor in plaats van de uitlaat. De auto in kwestie is geïmporteerd uit de USA waar ze een ruw leven heeft gehad: over gespoten op zijn Amerikaans, tellers die niet meer werken en dingen die in de auto gebouwd zijn die er niet thuis horen. Maar gelukkig is de eigenaar die de auto nu in handen heeft van plan deze helemaal op te knappen en ervoor te zorgen dat de wagen eruit komt te zien zoals een klassieke Porsche eruit hoort te zien: perfect.

FOTO’S [..]

Laat een bericht achter

error: Content is protected !!