Bruut, bruut en nog eens bruut. Zo’n beetje de perfecte woorden om de nieuwe C63 AMG te omschrijven.
De opvolger van de befaamde en toch zeker ook beruchte C63 AMG W204 met de monsterlijke 6,2L V8. Mercedes’ eerste AMG waarbij het complete platform aangepast was. Waar de eerdere AMG Modellen een andere of verbeterde motor kregen, remmerij, bodykit en nog wat andere zaken, was de vorige generatie C63 de eerste waarbij het model vanaf de grond opnieuw werd opgebouwd, een compleet ander onderstel, carrosserie aanpassingen die het vermogen aankan. Hierdoor was dit AMG model feller en zoals vele critici zeiden een echte sportauto. Ook de nieuwe C63 is door Mercedes is samenwerking met AMG weer vanaf de grond opgebouwd voor het beste resultaat. En dat resultaat mag er wezen. Hoewel de nieuwe C63 een 4,0L motor heeft, zo’n 2,2L minder dus, heeft deze generatie er zeker niet op ingeleverd wat betreft vermogen en koppel. Waar de vorige generatie 451 pk en 600Nm koppel heeft, heeft de nieuwe generatie 510 pk en 700Nm koppel of 476pk en 650Nm koppel. Indrukwekkende prestaties, mede mogelijk gemaakt door 2 gigantische AMG turbo’s. Vooral het woord “of”geldt voor deze generatie C63 in plaats van één C63 uit te brengen geeft Mercedes-AMG je nu de optie om te kiezen tussen die iets mildere C63 en de hardcore C63 S. Het verschil tussen de twee? De S heeft meer pk en ook opvallend, waar de “gewone” C63 het met een mechanisch sperdifferentieel moet doen, doet de S het met een elektronische differentieel, voornamelijk zodat je de banden niet
wel is ook leuk oprookt binnen een minuut. Dan is er nog een optie, die tegelijkertijd geen optie is: de Edition 1. De Edition 1 is altijd voor korte tijd bestelbaar bij Mercedes om het nieuwe AMG model in te luiden. Het voornaamste verschil met de Edition 1 en de “normale”C63 zijn vooral de rode lijnen en het Edition 1 logo op het stuurwiel eveneens als een aantal andere, kleine, cosmetische aanpassingen.
De C63 waarmee ik ben weggeweest is zowel de S als de Edition 1. Het eerste wat mij opviel zodra ik in de auto stapte is het prachtige, gedetailleerde, sportieve maar vooral ook goed afgewerkte interieur. Van binnen is de auto sereen, vredig.. mits je hem in comfort modus hebt staan. Zodra de auto in Sport, Sport + of zelfs Race gezet wordt en de uitlaatkleppen aangezet worden, wordt het monster ontwaakt. Een leeuw die wakker wordt. In de uiterst comfortabele kuipstoelen, die meer opties hebben dan je kunt bedenken, voel je dat de vering snaar strak getrokken wordt en het complete rijgedrag van de auto veranderd: sportiever. Nee in echte AMG-stijl: vooral agressiever. Hoewel de auto in de lage toeren ontzettend veel koppel heeft valt het op hoe snel de auto door knalt naar de hogere toeren. De combinatie van de V8, de modi en de kleppen zorgt voor datgene waar AMG ontzettend bekend om is: het ontzettend brute geluid. Al met al is deze auto een droom: een lekkere autobahncruiser, maar voor een rondje circuit is de wagen zeker te porren.. Mits je hem onder bedwang kunt houden natuurlijk.